Śródroczna kolonia jest sprawdzianem zarówno dla ucznia, który często po raz pierwszy wyjeżdża bez bliskich osób i dla nauczyciela, który musi zapewnić dziecku atrakcyjny pobyt połączony ze zdobywaniem wiedzy i umiejętności. Zielone szkoły w naszej gminie trwają 20 dni, więc nauczyiel musi postarać się tak zorganizować czas, aby urozmaicić każdy dzień. PROGRAM PRACY DYDAKTYCZNO –WYCHOWAWCZE PODCZAS TRWANIA ŚRÓDROCZNEJ KOLONII W USTCE
Opracowany przez Małgorzatę Ziębę nauczycielkę Szkoły Podstawowej w Podlipiu
- Wstęp.
- Charakterystyka programu.
- Oczekiwane efekty aktywności ucznia w zakresie poszczególnych edukacji.
- cele zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej,
- treści edukacyjne realizowane podczas śródrocznej kolonii,
- cele wychowawcze.
- Założenia dydaktyczno-wychowawcze na poszczególne dni.
- Sposoby oceniania uczniów.
- Propozycje kart pracy.
- Ramowy rozkład dnia.
- Wyposażenie uczestnika.
WSTĘP div align="justify"> W dniach 30 V – 18 VI 2005 r uczniowie klas III ze Szkoły Podstawowej w Podlipiu wyjadą na śródroczne kolonie do Ustki.Organizatorem wyjazdu jest Samorządowy Zespół Oświaty i Wychowania w Bolesławiu.Program dotyczy uczniów ze Szkoły Podstawowej w Podlipiu.
Liczba uczestników: 12
Uczniowie, podczas 18 dni spędzonych w nad morzem, poszerzą swą wiedzę o tej krainie geograficznej, zdobędą umiejętności związane z bezpiecznym obcowaniem z naturą, jak również będą mieli możliwość rozwijania wrażliwości na piękno przyrody.
2. CHARAKTERYSTYKA PROGRAMU Program własny został opracowany z myślą o uczniach klasy III wyjeżdżających na zieloną szkołę. Uwzględniam w nim cele nadrzędne i cele szczegółowe zawarte w Programie Wczesnoszkolnej Zintegrowanej Edukacji XXI wieku klas 1 – 3. Omawiam w nim treści edukacyjne i osiągnięcia ucznia z zakresu:
- kompetencji komunikowania się w języku ojczystym,
- kompetencji wyodrębniania, opisywania i wyjaśniania związków między naturalnymi składnikami przyrody,
- kompetencji współżycia, współpracy i współdziałania z ludźmi.
Wymienione treści edukacyjne będą realizowane w trakcie trwania kolonii. Omówiłam również cele wychowawcze, które uczeń powinien nabyć podczas samodzielnego wyjazdu. Przedstawiłam założenia dydaktyczno – wychowawcze na poszczególne dni z uwzględnieniem treści o miejscowości i okolicy, krajobrazu nadmorskiego, pracy rybaka, transporcie morskim. W każdym dniu przewidziane są zajęcia ruchowe. Zaznaczyłam w jaki sposób będę oceniać uczniów, aby mogli doskonalić swoją pracę i budować poczucie własnej wartości. Przedstawiłam ramowy rozkład dnia. Poinformowałam rodziców o wyposażeniu dziecka wyjeżdżającego na śródroczną kolonię. Zaproponowałam kartę pracy sprawdzającą wiadomości uczniów.
3. OCZEKIWANE EFEKTY AKTYWNOŚCI UCZNIA
Cele zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej
Na podstawie Programu Wczesnoszkolnej Zintegrowanej Edukacji XXI wieku klasy 1 – 3, autor Jadwiga Hanisz Program zatwierdzony przez MEN nr DKW – 4014 – 267/99 Nadrzędnym celem zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej jest wspomaganie dziecka w jego całościowym rozwoju ( fizycznym, intelektualnym, estetycznym, emocjonalnym i duchowym ) tak, by było przygotowane, na miarę swoich możliwości, do życia w zgodzie z ludźmi, z przyrodą i samym sobą.
Z celu nadrzędnego wynikają następujące cele szczegółowe:
- Kształtowanie kompetencji komunikowania się z ludźmi.
- Kształtowanie kompetencji współdziałania i współżycia z ludźmi.
- Kształtowanie kompetencji posługiwania się metodami poznawania rzeczywistości (bezpośrednimi, pośrednimi, korzystanie z różnych źródeł).
- Kształtowanie kompetencji wyodrębniania, opisywania i wyjaśniania związku między naturalnymi składnikami środowiska przyrodniczego a życiem i działalnością człowieka.
- Kształtowanie kompetencji odbiorcy wytworów sztuki i przyszłego ich twórcy.
- Kształtowanie kompetencji użytkownika wytworów techniki i przyszłego wynalazcy.
Treści edukacyjne realizowane w trakcie trwania śródrocznej koloni Kompetencja komunikowania się w języku ojczystym
- mówienie
- wypowiada się jasno, wyraźnie, starannie w rozwiniętej, uporządkowanej logicznie formie na temat własnych przeżyć, sytuacji wymyślonych;
- dobiera słowa i wyrażenia adekwatne do danego rodzaju wypowiedzi;
- przeprowadzi rozmowę telefoniczną;
- słuchanie
- słucha uważnie, stara się zrozumieć, co przekazuje bezpośredni rozmówca;
- potrafi odtworzyć wysłuchaną treść z zachowaniem jej sensu;
- prosi o wyjaśnienie niezrozumiałych słów;
- czytanie
- czyta głośno, płynnie, wyraziście tekst z respektowaniem znaków przestankowych;
- czyta cicho ze zrozumieniem;
- chętnie sięga po książki i czasopisma dziecięce;
- pisanie
- napisze samodzielnie list, opowiadanie, pozdrowienia;
- zna i napisze prawidłowo adres;
- ilościowe, relacyjne, schematyczne, ujmowanie, opisywanie, przedstawianie rzeczywistości za pomocą znaków i symboli matematycznych
- określa czas kalendarzowy, wykonuje proste obliczenia kalendarzowe;
- określa czas zegarowy, wykonuje proste obliczenia zegarowe;
- potrafi posługiwać się pieniędzmi;
Kompetencja wyodrębniania, opisywania i wyjaśniania związków między naturalnymi składnikami przyrody.
- prowadzi obserwacje zjawisk przyrodniczych;
- rozpoznaje charakterystyczne elementy krajobrazu nadmorskiego;
- rozumie pojęcia: plaża, wydmy, brzeg, falochrony, horyzont, ujście rzeki;
- rozpoznaje typowych przedstawicieli fauny i flory na danym terenie;
- rozumie potrzebę tworzenia parków i rezerwatów przyrody;
- dostrzega potrzebę ochrony środowiska naturalnego;
- rozpoznaje kierunki geograficzne i prawidłowo wskazuje je w terenie;
- interesuje się światem, jego różnorodnością, bogactwem i pięknem;
Kompetencja współżycia, współpracy i współdziałania z ludźmi
- poznaje pracę marynarza i rybaka;
- poznanie środki transportu morskiego;
- interesuje się przeszłością;
- umie bezpiecznie poruszać się po drogach i ulicach miast;
- rozwija i doskonali sprawności ruchową i tężyznę fizyczną.
Cele wychowawcze:
- umie być odpowiedzialny za zdrowie własne i kolegów;
- prawidłowo zachowuje się podczas zwiedzania obiektów zabytkowych;
- pamięta o podstawowych zasadach bezpieczeństwa podczas wycieczek pieszych, rejsu statkiem, plażowania czy oglądania panoramy z latarni morskiej;
- troszczy się o czystość pokoju i higienę osobistą;
- rozsądne gospodaruje „kieszonkowym”;
- potrafi komunikować się z innymi dziećmi;
- nawiązuje i utrzymuje poprawne więzi społeczne;
4. ZAŁOŻENIA DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZE NA POSZCZEGÓLNE DNI
Dzień 1- przejazd autokarem z Podlipia do Ustki i rozlokowanie się w pokojach. Bezpieczeństwo podczas jazdy autokarem i podczas postoju na parkingu.
Dzień 2 – poznanie najbliższej okolicy. Powitanie morza, spacer plażą. Omówienie podstawowych zasad bezpieczeństwa w przypadku zgubienia grupy. Omówienie racjonalnego gospodarowania pieniędzmi i zasad ich wypłacania. Omówienie zasad bezpiecznego zachowania się nad brzegiem morza. Troska o własne zdrowie.
Dzień 3 – 20 – pobyt w miejscowości Ustka.
- spacery brzegiem morza – cechy krajobrazu nadmorskiego, nazywanie ich i wyróżnianie, rozumienie potrzeby ich ochrony,
- gry i zabawy na plaży – gra w dwa ognie, piłkę nożną, biegi na czas, wyścigi, konkurs na najciekawszą budowlę z piasku, konkurs na najładniejszą mozaikę z kamieni, poszukiwanie muszelek i bursztynów, pogadanka na temat znaczenia jodu dla naszego zdrowia, wytłumaczenie skąd się wziął bursztyn na podstawie czytanki Opowieść o zarozumiałym komarze
- spacery promenadą nadmorską,
- spacery po lesie, zabawa w podchody, znaczenie lasu dla ludzi i zwierząt, ochrona lasów, znaczenie lasu rosnącego przy morskim brzegu, rozróżnianie drzew, rozmowa na temat najczęściej występującego gatunku – sosny na podstawie czytanki Jak sosna z rybakiem gospodarzyła,
- poznanie pracy rybaka, zwiedzanie kutra rybackiego,
- poznanie kilku gatunków ryb występujących w Morzu Bałtyckim (śledź, flądra, dorsz, szprotka), wysłuchanie i omówienie legendy O flądrze bałtyckiej,
- zwiedzanie Ustki: wyjście na latarnie morską, spacer do ujścia rzeki Słupi, zwiedzanie kościoła z 1885 roku, spacer Zaułkiem Kapitańskim, zwiedzanie portu - rozmowa na temat rodzajów statków, oglądanie bunkrów i molo,
- rejs statkiem,
- gry i zabawy sportowe,
- dyskoteki,
- pieczenie kiełbasek przy ognisku.
W trakcie pobytu organizowane są 2 wycieczki.
Darłówko Zwiedzanie Zamku Książąt Pomorskich w Darłowie i Kościoła. Oglądanie zwodzonego mostu na rzece Wieprz w Darłówku i latarni morskiej. Kąpiele w Aquaparku. Bezpieczeństwo podczas zabaw i kąpieli w parku wodnym.
Łeba Zwiedzanie portu w Łebie. Zwiedzanie Słowińskiego Parku Narodowego, spacer wyznaczonymi trasami wśród wędrujących wydm, podziwianie panoramy z najwyższej wydmy – Morza Bałtyckiego i jezior Łebsko, Gardno.
Dzień 21 – przejazd autokarem z Ustki do Podlipia. Bezpieczeństwo podczas jazdy autokarem i podczas postoju na parkingu.
5. SPOSOBY OCENIANIA UCZNIÓW
Uczniowie-uczestnicy śródrocznej kolonii oprócz zdobywania wiedzy i umiejętności, wdrażani będą do samodzielności, samokontroli i samooceny wykonanej pracy. Wspierani postawą nauczycieli poznają w toku zajęć mocne i słabe strony własnej działalności. Pozwoli im to doskonalić swą pracę, budować właściwą samoocenę i poczucie własnej wartości. Ocena, jako życzliwa informacja o efektach działalności uczniów oraz o wysiłku włożonym w wykonanie pracy, będzie miała formę ustną lub pisemną (w kartach pracy). Podawana na bieżąco – spełniać będzie funkcje: diagnostyczną, informacyjną, korekcyjną, motywacyjną, rozwojową. Ocena taka, jako rodzaj interakcji między nauczycielem a uczniem, wpłynie na rozwój i doskonalenie się obydwu stron. Oceniane będzie również zachowanie ucznia, codziennie po kolacji, uwzględniając następujące kryteria:
- higiena osobista,
- dbałość o czystość pokoju,
- umiejętność współżycia w pokoju,
- umiejętność współdziałania w grupie,
- umiejętność gospodarowania pieniędzmi.
6. PROPOZYCJE KARTY PRACY
- Napisz nad jaką rzeką leży Ustka.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ..
- Co ciekawego zobaczyłeś w Ustce ?
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .., . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .., . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ., . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
- Jakie gatunki ryb żyją w Morzu Bałtyckim ? Wymień 3.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
- Podpisz rysunek:: wydmy, falochrony, plaża, morze.
- Podaj pełną nazwę parku w którym spacerowaliśmy po ruchomych wydmach.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
- Jak nazywa się żywica znajdowana w Morzu Bałtyckim, służąca do wyrobu biżuterii ?
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
- Napisz dlaczego nie należy chodzić po wydmach.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7. RAMOWY ROZKŁAD DNIA
8.00 – 8.30 Pobudka, toaleta poranna 8.45 – 9.15 Śniadanie 9.20 – 10.00 Czynności porządkowe w pokojach 10.00 – 11.00 Zajęcia dydaktyczne 11.00 – 13.45 Zajęcia w terenie 14.00 –14.30 Obiad 14.30 – 15.30 Cisza poobiednia 15.30 – 18.45 Zajęcia w terenie 19.00 – 19.15 Kolacja 19.30 – 21.00 Dyskoteka / Gry i zabawy na powietrzu 21.00 – 21.30 Toaleta wieczorna 21.30 Cisza nocna
8. WYPOSAŻENIE DZIECKA
- Legitymacja szkolna (aktualna)
- Informacja dotycząca zdrowia dziecka (karta)
- Karta telefoniczna
- Środki do higieny osobistej.
- Dwa ręczniki kąpielowe (w tym 1 na plaże) i 2 małe ręczniki.
- Wygodne buty sportowe ( 2 pary), lekkie obuwie np. sandały, papucie i klapki pod prysznic.
- Ciepła kurtka i kurtka lub płaszcz przeciwdeszczowy.
- Ciepłe swetry i grube spodnie, najlepiej dresy na chłodne dni.
- Lekkie ubranie na ciepłe dni.
- Ubranie sportowe: spodnie, bluza, podkoszulki, spodenki
- Bielizna i skarpetki.
- Okulary przeciwsłoneczne.
- Nakrycie głowy.
- Gry podręczne.
- Podręczniki, zeszyt, długopis, blok rysunkowy, kredki.
|